Kyselyssämme halusimme selvittää kuinka paljon 2.- ja 6.-luokkalaiset käyttävät aikaa tietokoneella kotona ja koulussa. Vastaajistamme suurin osa (83%) käytti aikaa koneella korkeintaan 2 tuntia päivässä. 30% vastaajista käyttää aikaa koneella vähemmän kuin tunnin päivässä tai ei ollenkaan ja 63% istuu koneella 1-2 tuntia päivässä. Tietokoneen päivittäisessä käyttömäärässä oli jonkin verran eroja 2.- ja 6.-luokkalaisten välillä. 2.-luokkalaisista kyselyyn vastanneista kukaan ei käytä tietokonetta yli kahta tuntia päivässä, kun taas 6.-luokkalaisista vastaajista puolet käyttävät tietokonetta yli 3 tuntia päivän aikana. Kuudetta luokkaa käyvät pojat käyttävät eniten tietokonetta päivän aikana, miltein 40% heistä käyttää tietokonetta jopa enemmän kuin 4 tuntia päivässä. 6.-luokkalaisten tyttöjen tietokoneen päivittäinen käyttö on hieman vähäisempää, heistä kukaan ei käytä tietokonetta yli kolmea tuntia päivän aikana. Toista luokkaa käyvien tyttöjen ja poikien tietokoneen käyttömäärissä ei ollut havaittavissa eroja.
Liikenneministeriön laatiman raportin ” Lasten ja nuorten mediamaailma pähkinänkuoressa (2008)” mukaan suurin osa lapsista aloittaa aktiivisen netin käytön alle 10-vuotiaana, kyselyymme osallistuneet 2.-luokkalaiset vahvistavat tämän asian, koska suurin osa heistä käyttää tietokonetta joka päivä. Raportin sekä meidän kyselymme mukaan lähes jokainen nuori käyttää tietokonetta päivittäin. Liikenneministerin raportista löytyy myös monta muuta samankaltaista tulosta kuin meidän laatimassamme kyselyssä, kuten se, että suurin osa 8-12-vuotiaista lapsista käyttää tietokonetta ja että eri sukupuolet ovat tietokoneen käytössä lähes yhtä aktiivisia. Raporteissa voi havaita myös eroja, liikenneministeriön mukaan 8-vuotiaista tytöistä vain 7% käyttää tietokonetta päivittäin, kun taas meidän kyselymme mukaan suurin osa toista luokkaa käyvä tyttö käyttää tietokonetta joka päivä. Myös 2.-luokkalaisten poikien sekä kaikkien 6.-luokkalaisten tietokoneen päivittäisessä käytössä oli jonkin verran eroavaisuuksia raporttien välillä, kaikissa tapauksissa liikenneministeriön raportin mukaiset päivittäiset käyttömäärät olivat meidän raporttiamme pienempiä. Näistä eroista voi huomata sen, kuinka paljon tietokoneen käyttö muuttuu jo kolmen vuoden aikana.
Halusimme myös selvittää sitä, kuinka usein 2.- ja 6.-luokkalaiset käyttävät tietokonetta koulupäivän aikana. Jokainen vastaaja ilmoitti käyttävänsä tietokonetta koulussa vähintään kerran viikossa. Heistä 6.-luokkalaiset tytöt olivat ainoa ryhmä, josta kaikki vastasivat käyttävänsä tietokonetta viikon aikana kerran, kaikissa muissa ryhmissä ainakin osa vastaajista käyttää konetta jopa päivittäin. 2.-luokkalaisista 80% käyttää tietokonetta koulussa päivittäin ja loput kerran viikossa, tämän ikäisten tyttöjen ja poikien välillä ei ollut eroja. 6.-luokkalaisista vastaajista vain 29% käyttää tietokonetta koulussa päivittäin, loput käyttävät kerran viikossa. 6.-luokkalaisten poikien ja tyttöjen välillä oli jonkinlaista eroavaisuutta, sen ikäisistä pojista 38% käyttää tietokonetta päivittäin koulussa, mutta tytöistä ei kukaan. Tämän kyselyn perusteella voi siis päätellä että 2.-luokkalaiset oppilaat käyttävät 6.luokkalaisia enemmän tietokonetta koulupäivän aikana ja vähiten tietokonetta koulussa käyttävät 6.-luokkalaiset tytöt. Voisiko tästä siis tehdä sen johtopäätöksen, että opettajalla on suuri vaikutus tietokoneen käyttömäärään koulussa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti