Tämän kyselylomakkeen osan tarkoitus oli selvittää, missä lapset viettävät aikaansa ollessaan Internetissä ja missä sivuilla he vierailevat viikoittain. Kyselylomakkeeseen listasimme mielestämme 10 yleisintä nettisivua, joilla kohdehenkilöt mahdollisesti vierailisivat viikoittain. Lisäksi kyselylomakkeessa oli mahdollista kertoa jos vieraili jollain listan ulkopuolisella sivulla myös viikoittain. Kyselyyn vastasi 10 2.-luokkalaista (7 poikaa ja 3 tyttöä) ja 14 6.luokkalaista (8 poikaa ja 6 tyttöä). Tuloksia voi tarkastella oheisesta kokoamastani kaaviosta:

Eniten käytetty sivusto oli Google. Tämä ei hämmästytä lainkaan sillä Googlea käytetään nykyään jatkuvasti tiedon ja kuvien etsimiseen. Lasten ja nuorten mediankäyttö artikkelissa todetaankin, että "Google on nuorten keskuudessa suosituin internetsivusto. Sitä käyttää viikoittain 94% nuorista" (Kansallinen nuorisotutkimus 2007, 15-25-vuotiaat (N=185). Tutkimuksessa on tutkittu Googlen käyttämistä 15-25-vuotiailla nuorilta, mutta tulokset olivat samansuuntaiset myös omassa kyselyssämme, jossa siis Googlea ilmoitti käyttävänsä viikoittain 83,3% tutkittavistamme.
Toiseksi suosituimmaksi nettisivustoksi kyselymme mukaan YouTube, joka on Googlen alainen videopalvelu. Käyttäjät voivat katsoa muiden videoita tai ladata omia videoita muiden katseltavaksi. Nettisivuston suosio ei yllättänyt, sillä YouTubea käytetään hyvin monissa eri yhteyksissä mm. opettajat näyttävät usein opetusvideoita YouTubesta ja netissä kiertää paljon linkkejä videoihin. Tutkimukseemme osallistuneista yhteensä 75% käyttä YouTubea viikoittain. 6.-luokkalaiset (93,8%) käyttävät Youtubea huomattavasti 2.-luokkalaisia (50%) enemmän.
Habbo Hotel on virtuaalimaailma, jonne voi luoda oman virtuaalihahmon (avatar) ja liikkua ympäri pelimaailmaa toimivana hotellia ja keskustella muiden käyttäjien kanssa. Chat-tyyliseen peliin ikäsuositus 13 vuotta ja kyselymme mukaan 2.-luokkalaiset eivät sitä käytäkään. Habbo Hotel on jo kymmenen vuotta vanha sovellus, mutta edelleen se houkuttaa käyttäjiä, erityisesti tyttöjä. Kyselymme mukaan n.33% 6.-luokkalaisista tytöistä käyttää Habbo Hotelia viikoittain.
Ensikatsauksella kyselyistä sai kuvan, että nettipelien käytön kohdalla on huomattava ero 2.-luokkalaisten ja 6.-luokkalaisten kesken. Kuitenkin lähempi kyselyiden tarkastelu osoitti, että tytöt eivät kokeneet pelaavansa nettipelejä käyttaessään esim. Howrse.fi:n hevosenkasvatuspeliä. 2.-luokkalaiset sekä tytöt että pojat pelaavat lähes kaikki viikoittain jotain nettipeliä (80%). 6.-luokkalaisista oppilaista luku on vähentynyt vähän alle puoleen (42,9%).
Yllätykseksemme Irc-Galleriaa ei käyttänyt kukaan kyselyyn osallistunut. Muutama vuosi sitten Irc-Galleria oli ehdottomasti suosituin kuvien lisäämispaikka ja useimmilla lapsilla ja nuorilla oli oma profiili. 2.-luokkalaiset ovat ehkä niin nuoria, etteivät he sen takia käytä irc-galleriaa mutta 6.-luokkalaisitakaan ei kukaan 16 oppilaasta omaa irc-galleria -profiilin (0%). Näyttää kovasti siltä, että Facebook on nousemassa suosioon myös lasten ja nuorten keskuudessa ja se vie käyttäjän irc-galleriasta. 2.-luokkalaisista vain yhdellä (10%) on Facebook-profiili. Vähäinen määrä on toisaalta ymmärrettävää, sillä Facebookin on käyttäjille ikäraja 13 vuotta. Kuitenkin monet sitä nuoremmat kiertävät ikärajakysymyksen ja valehtelevat ikänsä. Näin monilla "alaikäisillä" on Facebookissa oman profiiliin. 6.-luokkalaisilla Facebookin suosio näkyy hyvin selvästi, sillä melkein puolet pojista (37,5%) ja lähes kaikki tytöt (83,3%) käyvät Facebookissa viikoittain. Yhteensä 6.-luokkalaisista Facebookia käyttää viikoittain yli puolet eli 57,1%
Messengerin käyttö ei ole kovin suosittua lasten keskuudessa tutkimuksen mukaan. Vain kaksi 6.-luokkalaista tyttöä ilmoitti käyttävänsä Messengeriä viikoittain. Voi olla mahdollista, että Facebook on vienyt käyttäjiä myös Messengeristä chat-ominaisuudellaan. Käyttäjien siirryttyä Facebookiin Messengerin ja Irc-gallerian käyttö on vähentynyt Facebookin yhistäessä näiden kahden molemmat ominaisuudet.
Sähköpostia viikoittain käytti muutama sukupuolensa ja luokka-asteensa edustaja. 2.-luokkalaisista sähköpostia käytti 30% ja 6.luokkalaisista 35,7%. Kaikkein aktiivisimmin sähköpostia käytti 6.-luokkalaiset tytöt (66,7%). Kuitenkaan tutkimuksen mukaan sähköpostin käyttö ei ole sidoksissa ikään tai sukupuoleen vaan sen käyttö riippuu ihmisestä.
Kukaan 2.-luokkalaisista ei seuraa viikoittain mitään verkkolehteä. 6.-luokkalaisista taas verkkolehteä seuraa 14%.
Demi.fi sivustolla ei kukaan kyselyyn osallistujista vieraillut viikoittain. Sivusto onkin ehkä suunnattu enemmän ylä-asteikäisillä tytöille. "Lasten ja nuorten mediamaailma pähkinänkuoressa" -artikkelissa olikin todettu, että puolet 12-19-vuotiaista tytöistä käyttää Demi-lehden verkkosivuja.
Muita nettisivuja, joissa koululaiset kävivät oli erilaiset nettiyhteisöt esimerkiksi gosupermodel (gosu) tai esim. animefreak -sivusto. Mitään yhtenäistä tai monen suosimaa kyselyn ulkopuolella olevaa sivustoa ei noussut esiin.
"Lasten internetissä käyttämä aika painottuu viihteeseen ja viihteelliseen kommunikaatioon." (Lasten ja nuorten mediamaailma pähkinänkuoressa). Tämä lause pitää varmaan hyvin laajasti paikkansa, ainakin näin voisi uskoa kyselymmekin perusteella. Tietysti esimerkiksi Googlen käytön suhteen, emme tiedä mitä lapset etsivät kyseisen hakukoneen kautta. Myös viihteen raja on ehkä vaikea tehdä puhuttaessa Internetin käytöstä. Moni ohjelma on viihteellinen mutta niiden kautta pystyy myös tekemään esimerkiksi koulutöitä.
Yhteenvetona voisi sanoa, että sekä 2.-luokkalaiset että 6.-luokkalaiset käyttävät kaikki suhteellisen monipuolisesti Internetin eri sivustoja. Sukupuolella ei näytä olevan kovinkaan suurta merkitystä sille, millä sivustoilla lapset käyvät vaan molemmat sukupuolet käyvät tasaisesti kaikilla sivustoilla. Poikkeuksena tästä ehkä Habbo Hotel, jossa kyselyyn vastanneista vain tytöt ilmoittivat käyvänsä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti