torstai 6. lokakuuta 2011

Innostus ja ideat tietokoneen käyttöön oppitunneilla

Kysyimme oppilailta, haluaisivatko he, että oppitunneilla käytettäisiin enemmän tietokonetta. Kuudesluokkalaisista (14:sta vastaajasta) jokainen ja kakosluokkalaisista (kymmenestä vastaajasta) kahdeksan toivoi, että tietokoneita käytettäisiin enemmän. Vain kaksi vastaajaa toiselta luokalta ei toivonut lisää tietokoneen käyttöä, eli nykyinen tai vähempi käyttö riittäisi. Tyttöjen ja poikien välillä vastauksissa ei ollut eroja.

Oppilailla olisi siis innostusta käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tunneilla enemmänkin, mikä osoittaa, etteivät koulun tietokonetyöt ole heidän mielestään välttämättä tylsiä tai muuten epämiellyttäviä. Tämä rohkaisee kehittämään tvt-opetusta ja käyttämään tietokoneita vieläkin monipuolisemmin ja useammin.

Avoimeen kysymykseen ideoista puhelimen ja tietokoneen käyttöön koulussa saimme 2.- luokkalaisilta kahdeksan ja 6.-luokkalaisilta kymmenen ehdotusta, mitkä olivat paljolti toistensa kaltaisia. Kakosluokkalaisista pojista lähes kaikki halusivat, että tietokoneella ja kännykällä pelattaisiin koulussa, nettipelejä ja oppipelejä toivottiin erikseen. Lisäksi YouTuben, Googlen ja Google Earthin käyttöä toivottiin.

Kuudesluokkalaisista pojista kolme toivoi paljon tietokonetöitä ja kaksi lisää puhelintöitä. Toiveena oli myös saada käyttää tietokonetta myös välituntisin. Tytöistä erään oppilaan toive oli (ilmeisesti), ettei opit.fi sivua käytettäisi. Toisen ideana oli, että puhelinta ja tietokonetta käytettäisiin erilaisten tarinoiden, videoiden yms. tekemiseen. Toivottiin myös, että tvt-tunneilla olisi enemmän pelaamista, ja että koulutunneilla käytäisiin oppisivuilla.

Erilaiset oppimis- ja muut pelit ovat siis toivottuja oppilaiden, etenkin 2.-luokkalaisten, keskuudessa. Tätä tietoa voisi hyödyntää, sillä netistä löytyy valtavasti erilaisia opetukseen kytkettäviä pelejä. Toisaalta taas pelaaminen ei saisi olla päätarkoitus, vaan se toimisi mielekäänä välineenä motivoimassa ja innostamassa oppilasta oppimiseen sekä erilaisten tehtävien ratkaisemiseen ja tekemiseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti