Lähdimme tutkimaan lasten ja nuorten mediankäyttöä suunnittelemalla kakkos- ja kuutosluokkalaisille kyselyn. Kysymyksiä tehdessämme rajasimme tutkimuksen koskemaan pelkästään tietokoneen ja Internetin käyttöä vapaa-aikana ja koulussa. Halusimme saada vastauksia kysymyksiin
- Kuinka paljon aikaa oppilaat käyttävät tietokoneella päivittäin
- Millä nettisivuilla oppilaat käyvät viikoittain
- Kuinka hyviä oppilaat ovat omasta mielestään käyttämään tietokonetta
- Kenen kanssa oppilaat käyttävät tietokonetta
- Kuinka usein oppilaat käyttävät tietokonetta
- Haluaisivatko oppilaat, että tietokonetta käytettäisiin enemmän opetuksessa
Tavoitteena oli myös saada oppilailta ideoita, miten tietokonetta (ja puhelinta) voitaisiin käyttää koulussa/opetuksessa. Kyselylomakkeen kysymyksiin sai vastata yhteen tai usempaan vaihtoehtoon. Tästä voit katsoa kyselylomakketta.
Tutkimustulosten saaminen oppilailta ei ollut vaikeaa. Otimme yhteyttä Normaalikoulun kakkos- ja kuutosluokan opettajiin, jotka lähtivät avuliaasti mukaan projektiimme. Opettajat järjestivät opetukseensa aikaa kyselylomakkeen täyttämiseen ja haimme opettajilta täytetyt kyselylomakkeet sovittuna ajankohtana. Saimme vastauksia kyselylomakkeeseemme kakkosluokkalaisilta kymmenen kappaletta ja kuutosluokkalaisilta 14 kappaletta. Erittelimme tutkimustuloksia ikäluokan lisäksi myös sukupuolen mukaan.
Jaoimme ryhmämme kesken kyselylomakkeen tuloksia ja jokainen analysoi omaa osa-aluettaan sekä vertaili myös tuloksia Liikenneministeriön laatiman raportin (Lasten ja nuorten mediamaailma pähkinänkuoressa) avulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti